Vi skal blot et par år tilbage i tiden til dengang hvor man kunne ringe til sit bureau og høre, hvad det præcise afkast på ens marketingkanaler var.

Lad os tage et eksempel;

Hvis du havde brugt 10.000 kr. på annoncekroner og havde fået et salg på 50.000 kr., ville du have en samlet ROAS på 5.

Det gjorde det nemt, at skrue op og ned for sit budget men sådan er verden desværre ikke i dag. Op imod 65% af konverteringer fra de klassiske platforme såsom Instagram og Facebook, vil i dag kunne gå tabt grundet de nye dataforordninger fra Apple. Det skyldes at brugeren i højere grad kan vælge, hvorvidt de ønsker at blive tracket eller ej.

Hvad er løsningen fremadrettet?

Da så mange konverteringer ikke længere vil kunne måles tilbageattribueres direkte til fx Facebook Business Manager og andre kanaler, anbefaler vi at man begynder at arbejde mere holistisk med sine marketingkanaler.

Se på, hvad du samlet set har brugt i annoncekroner og hvad du samlet set har fået hjem i omsætning og profit. Udviklingen bør fortsat være positiv for dit website eller din eCormmerce platform, selvom du ikke længere kan spore lige så nøjagtigt.

Vi anbefaler også, at man dykker endnu længere ned i de blødere kpi’er såsom; Hvor høj er min klikrate, er engagementet stort ift. mit indhold, klikker folk sig videre til sitet, hvad er avg. view time, m.v. Er dine bløde kpi’er gode, indikerer det ofte relevant indhold som burde drive salg.

Til de, som arbejder med lange kunderejser og B2B, anbefaler vi at man begynder at undersøge mulighederne for Server Side Tracking.

Hvad med Facebook Attribution?

D. 25 August 2021 valgte man at udfase Facebook Attribution i kølvandet på iOS14 & 15 er attribuering er derfor kun blevet en endnu sværere disciplin.

Facebook skrev selv følgende om udfasningen “De nylige udviklinger i branchen, herunder ændringer i mobiloperativsystemer og browserpolitikker, vil have en betydelig indvirkning på Tilskrivning fra Facebook og funktionens mulighed for at udføre tilskrivning på tværs af udgivere. Derfor udfaser vi det eksisterende Tilskrivning fra Facebook-produkt i august 2021.” Kilde: Facebook.com.