Skaber jeres virksomhed også AI produceret indhold? Så bør du læse med her.

I marts 2024 lancerede Google sin nye core opdatering som et modspil til de mange websites, der bruger AI genereret indhold.

Det kan påvirke dine SEO resultater hvis du i dag har en side med AI genereret indhold, hvilket de fleste af os jo har på det her tidspunkt efter ChatGPT, ChatOn og de mange andre muligheder der findes. Men hvad kan man så lige gøre ved det uden at skulle skrive alting fra bunden igen?

Googles Core Update betød dårligere placeringer til AI indhold

Googles core update betyder at massevis af websites, som næsten udelukkende producerede AI genereret indhold, røg langt ned i Googles egne placeringer / rankings, hvis ikke de forsvandt fuldstændigt, hvor de før updaten havde haft et synligt website udelukkende takket være AI. Det ønsker Google selvfølgelig ikke for deres søgemaskine og derfor har kvalitet og E-E-A-T ift. SEO aldrig været vigtigere, end det er nu. Så lad mig fortælle lidt om, hvordan du kan bruge det i praksis.

Men hvad betyder det for AI-indhold som faktisk er værdifuldt?

Jeg har tidligere undervist en del i, hvordan man kvalitetssikrer AI genereret indhold og SEO således at man kan få det bedste fra begge verdener. Det er her at E-E-A-T kommer ind i billedet.

De fire bogstaver har eksisteret som koncept i Googles kvalitetsguidelines siden 2018 og det skulle vise sig at være en kæmpe hjælp til alle os, der arbejder med tekst, AI og SEO samtidigt.

E-E-A-T står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Det er en af Googles måder at identificere og ranke kvalitetscontent på. Og hvad mere kan man bede om, når man står overfor en verden fuld af AI indhold?

Når du arbejder med AI genereret content, så sørg for at du har særligt fokus på:

👉 Experience – Den samlede oplevelse på siden. Et eksempel: Lad os sige at du har en side med produktanbefalinger, så er det ret væsentligt at anmelderen selv har prøvet produkterne, før man kan sige at anmeldelsen reelt set er en ‘first hand’ experience.

👉 Expertise – Fremgår forfatterens navn tydeligt i artiklen, kan man læse en dybere biografi om afsenderen, står der synligt hvornår artiklen sidst blev oprettet og opdateret samt endnu vigtigere – findes personen også andre steder på nettet? Og har de andre søgeresultater for forfatterens navn relevans ift. det indhold de nu er afsender på hos jer?

👉 Value og insights: Er indholdet skrevet med det formål at oplyse og hjælpe den besøgende? Bliver de besøgende klogere efter de har læst indholdet?

Jeg nævner ikke Authoritativeness eller Trustworthiness for det må blive sin helt egen artikel. Men de andre tiltag er dét, vi ser virker lige nu når det kommer til AI, tekst og SEO.

For at give et lavpraktisk eksempel på hvordan det virker – Jeg ville fx aldrig selv kunne være afsender på en artikel om madlavning eller møbler. For hvis man tjekker EXPERTISE på forfatteren (i det tilfælde mig), ville man hurtigt opdage at jeg arbejder med SEO og ikke har noget relevants ift. madlavning eller møbler. Men til gengæld ville jeg være en god afsender / forfatter på artikler omhandlende SEO.

E-E-A-T ift SEO og AI tekster

Forfatter:

Olivia Stokholm

Oprettet:
14. marts 2024

Opdateret:
14. marts 2024

olivia stokholm