Ønsker du at give dine potentielle kunder en hurtig og præcis oversigt over dine produkter? Så er det afgørende for din webshop at have Google Shopping annoncer!

I denne artikel vil vi gennemgå fordelene ved Google Shopping annoncer, og give dig en grundforståelse af, hvordan Google Shopping fungerer.

Lad os starte med at se nærmere på, hvad Google Shopping ads indebærer, og hvad der adskiller dem fra tekstannoncer.

Hvad er Google Shopping?

Hvis du ønsker at accelerere væksten af din webshop og kaste dig ud i Google annoncering, så bør du overveje Google Shopping. Med Google Shopping kan du vise dine produkter med priser, billeder og produktnavne til brugerne inden de engagerer sig ved at klikke på annoncen og besøger din hjemmeside. Google Shopping er således et ideelt annonceformat, hvis din målsætning er at tiltrække købeklare brugere til din hjemmeside.

Google-shopping-annoncer

Hvad er fordelene ved Google Shopping?

Hvis du ejer en webshop, så er der en lang række fordele ved Google Shopping frem for standard Search annoncer. Heriblandt er fordelene øget trafik, større synlighed, overskuelig rapportering og en automatisk opdatering af produkterne.

  • Øget trafik: Shopping annoncer kan være med til at øge trafikken til din hjemmeside. Når brugere shopper på internettet efter et bestemt produkt, så er de mere tilbøjelige til at klikke på shopping-annoncen, hvor de både kan se produktet og prisen, fremfor at trykke på en almindelig Google tekstannonce. Typisk har shopping-annoncer også en højere klikrate end almindelige Search annoncer.
  • Større synlighed: Google Shopping annoncer gør dine produkter mere synlige for brugeren i søgeresultaterne, på den måde kan I nå ud til flere kunder. Google Shopping gør det muligt at få vist flere annoncer med dine produkter samtidig. Udover dette kan både dine shopping-annoncer og tekst-annoncer sagtens blive vist samtidig, så I fylder mere på Google.
  • Overskuelig rapportering: I Google Ads kan du løbende se på dine kampagner, annoncer og produkter, hvilke der performer godt. På den måde kan du sørge for, at din budgivning og budget er rettet efter performance, så afkastet på dine produkter øges.
  • Automatisk opdatering af produkterne: Annoncerne bliver genereret ud fra dit produkt feed, det betyder altså, at de bliver opdateret helt automatisk. Dette har en kæmpe fordel, da Google for eksempel ikke vil annoncere produkter, som ikke er på lager eller produkter, der er udgået i dit sortiment – med andre ord, vil du ikke spilde dine annoncekroner med Google Shopping på produkter, der ikke længere er relevante for din webshop.

Hvordan fungerer Shopping annoncer?

Shopping annoncer er ligesom Google Search Ads baseret på PPC (pay per click). Derfor betaler du kun, hvis brugeren klikker på dine annoncer. Ligesom alle andre Google annoncer, så har du med Google Shopping fuld kontrol over dit budget og hvor mange penge du vil bruge på dine annoncer.

Du kan ikke blot oprette Shopping annoncer inde på din Google Ads-konto. Google Shopping ads kræver, at du opretter et Google Shopping feed – det er her Google Merchant Center kommer på banen.

Din hjemmesides produkter vil blive koblet til Google Merchant Center og herinde skal der etableres et Google Shopping feed. Når dette er klaret, så kan annoncerne opsættes via din Google Ads-konto. Som nævnt i ovenstående, så optimeres dit feed automatisk med pris og lager. Dog er det stadig vigtigt at optimere dit feed løbende med produkttitler.

Hvordan optimerer du dit shopping-feed?

Shopping annoncer gør det ikke muligt at styre, hvilke søgninger dine annoncer kommer frem på. Dine annoncer vises på baggrund af dine bud på Google samt dine produkters relevans – relevansen finder Google ud fra dine produkttitler. Derfor er produkttitler et vigtigt emne indenfor Google Shopping annoncer.

Her kan du med fordel overveje værktøjet, DataFeedWatch. DataFeedWatch er et tool, hvor du kan optimere dine produkttitler udenom din webshop. Du kan bl.a. indsætte søgeord, der er relevant for dit produkt. Det kan fx være mærke, brand, kategori og farve.

Nedenstående billede er et godt eksempel på annoncer med optimerede titler. Søgningen på Google var ”Sneakers sort dame 39” Alle resultaterne, der dukker op herefter, er sorte sneakers til damer i størrelse 39.

Google-Shopping-ads

Negative søgeord

Som nævnt tidligere, så kan du ikke optimere dine annoncer efter søgeord inde på din Google Ads konto. Du kan til gengæld godt optimere dine annoncer med negative søgeord. På den måde undgår du at bruge budget på visninger, som ikke er relevante for dig og brugeren.

Et eksempel på dette kan være, hvis du har en webshop, hvor du sælger sko til damer. Her ville det være en god idé at tilføje [sko til mænd] som et negativt søgeord, så du undgår at dukke op i Googles søgeresultater, hvis brugeren søger efter dette.

Hvor bliver Google Shopping annoncer vist?

Google Shopping annoncer bliver vist i Google Shoppings resultater. Det indebærer bl.a.:

  • Øverst på Googles søgeresultatside
  • Til højre i Googles søgeresultatside
  • På YouTube, i fanen ”shopping”
  • På partnerhjemmesider – altså de hjemmesider, som viser Google annoncer

Mangler du hjælp til at starte?

Hvis du synes Google Shopping annoncer lyder som det rigtige format til din virksomhed, men mangler hjælp til at komme i gang, så er du velkommen til at tage fat i os. Kontakt os og få en uforpligtende samtale om, hvad vi kan gøre for at hjælpe dig godt på vej med Shopping annoncer.

Du kan fange os på telefon: +45 29 77 33 11 eller på mail: kontakt@cognitodigital.dk