Hvad er Performance Max?

Performance Max er Googles nyeste kampagnetype, som blev rullet ud til alle annoncører i foråret 2022. Performance Max kampagner formår at involvere langt flere af Googles netværk end vi hidtil har set. Kampagnen udnytter alle netværk som Search, Display, Video, Shopping, Discover og Gmail.

Dette betyder at du nu ved hjælp af en kampagne har mulighed for at ramme dine kunder uanset om de aktivt søger efter et produkt, ser videoer på YouTube eller om de blot sidder og tjekker deres mails. Så længe vi får konverteringer, så vil kunderne blive ramt uanset tid, platform og sted.

1 – Optimér dit produkt feed

Performance Max er hovedsageligt en videreudvikling af Smart Shopping kampagner. Du har muligvis også opdaget, at dine Smart shopping kampagner automatisk er blevet opgraderet til en Performance Max kampagne inde i Google Ads.

Dette betyder, at dit produkt feed er yderst vigtigt for at få succes med Performance Max, derfor er det vigtigt, at du får optimeret dit feed, så titler og beskrivelser indeholder søgeord, som kunderne vil søge efter i jagten på netop dette produkt. Ved at have fokus på optimering af titler og beskrivelser kan du hjælpe algoritmen godt på vej, når den skal vise dine shopping eller søgeannoncer på de rigtige søgninger.

Derudover er det også vigtigt, at dit feed indeholder priser og eventuelt udsalgspriser, på den måde sikrer du dig kunderne altid, bliver præsenteret for den aktuelle pris, når de kigger på dit produkt i Google shopping og derved øger det dine chancer for at få et salg.

Hvis du skal optimere dit feed bedst muligt, skal du tilføje så mange forskellige informationer som muligt, dette kan være alt fra farver til størrelser. Jo flere informationer, der fremgår af dit produkt feed, jo mere optimeret et feed ender du med.

2 – Opsæt dine aktivgrupper korrekt

Med lanceringen af Performance Max kom der også et nyt begreb, nemlig aktivgrupper, disse skal ses som kampagnens annoncegrupper som det fx hedder på en klassisk Google Search kampagne. Med brugen af aktivgrupper har du mulighed for at specificere dine kreativer og tekster til specifikke produkter, brands eller kategorier. Ved at gøre dette undgår du at algoritmen matcher tekster og beskrivelser fra forskellige produkter, brands eller kategorier.

Det er også vigtigt, at du i din annonceskrivning sikrer dig, at overskrifter og beskrivelser, giver mening når de bliver matchet op på kryds og tværs, således sikrer du dig, at dine annoncer altid fremstår korrekt overfor dine kunder. På søgeannoncer vil mange forsøge at teste forskellige variationer af overskrifter, som f.eks. ’’Fri Fragt’’ eller ’’Gratis levering’’. Dette kan gøres, fordi man har mulighed for at fastgøre overskrifter til specifikke positioner, og dermed kan man undgå, at begge overskrifter fremgår af samme annonce. Den mulighed har man ikke i Performance Max kampagnen, det bedste er derfor, at sikrer, at man ikke tester variationer af det samme budskab i sin Performance Max kampagne.

Ligesom med Googles andre kampagnetyper er det en god ide at tilføje så mange tekster, billeder og videoer som muligt. På denne måde sikrer du dig, at algoritmen har noget at vælge imellem og teste, når den skal prøve at danne de bedst mulige kombinationer af tekster og kreativer.

3 – Brug de rigtige kreativer

En af Performance Max kampagnens helt store styrker er muligheden for at præsentere dine produkter på tværs af netværk og derved ramme kunderne lige der, hvor de er. Derfor er det vigtigt at du giver dine aktivgrupper de bedste forudsætninger for at kunne udnytte alle Googles netværk. Det er essentielt at du får opsat så mange billeder og videoer som muligt, i de formater som kan bruges i kampagnen. Dette betyder, at du helst skal have billeder i formaterne 1:1, 4:5 og 1,91:1.

Det er også en rigtig god idé at tilføje videoer til dine aktivgrupper, hvis ikke du tilføjer videoer til dine aktivgrupper, vil kampagnen selv lave en form for slideshow af dine billeder og bruge i stedet for videoer. Hvis du derfor gerne vil have kontrol med det budskab, der bliver sendt, samt være sikker på, at dine annoncer fremstår så professionelt som muligt, er det vigtigt at få tilføjet videoer, som passer til dine aktivgrupper.

For at kunne bruge videoer til dine kampagner i Google Ads skal du have dine videoer uploadet til YouTube. Dette gælder både Performance Max, Display eller Video kampagner, skal du have dine videoer uploadet til YouTube.

4 – Brug målgruppesignaler

For at hjælpe kampagnen og algoritmen på vej er det vigtigt at få givet den noget data, omkring hvem de korrekte målgrupper for de forskellige aktivgrupper er. Da Performance Max blev introduceret, kom der også et nyt begreb i Google Ads, nemlig målgruppesignaler. Målgruppesignaler bruges til at hjælpe kampagnen til hvilke personer, som kunne være interesseret i et givent produkt.

Modsat andre målgrupper så vil Google ikke kun vise annoncer til personer i disse målgrupper, men bruge dem som en form for vejviser på den helt rigtige kunde til jeres produkt. Når du opsætter en ny Performance Max kampagne, vil den ikke have noget data at målrette efter, derfor er det vigtigt, at vi fra start hjælper den med at finde potentielle kunder og dermed hurtigere selv generere en masse data.

Når du opsætter dine målgruppesignaler, er det en god ide at mixe den data du selv har indsamlet i form af dine egne målgruppelister, sammen med Googles segmenter. I Googles segmenter har du mulighed for at vælge målgrupper på baggrund af deres online adfærd, men også in market målgrupper. Ved at bruge in market målgrupper, kan du ramme personer som Google ved er i markedet efter specifikke produktkategorier.

5 – Giv algoritmen tid

Tendensen på Google Ads har længe været, at man skal overlade mere og mere kontrol til algoritmen, og selvom det kan være angstprovokerende, så ser det ikke ud til at det kommer til at ændre sig. Performance Max er den mest dynamiske kampagnetype i Google Ads, derfor er den også meget afhængig af data for at kunne få succes, selvom vi giver den data fra start af, i form af målgruppesignaler, så er det vigtigt at have en smule is i maven og lade den indsamle data på egen hånd.

Vores erfaringer er at Performance Max kampagner først rigtig begynder at vise resultater efter 1-2 måneder, alt afhængig af hvor meget data den kan nå at opsamle, hav tålmodighed og lad algoritmen samle data den kan arbejde med.

Det er også vigtigt at huske, at selvom kampagnen ikke laver profit eller omsætning fra start, så har alt den data, den opsamler, stadig en stor værdi for kampagnen fremadrettet.

Skrevet af: Frederik Clausen, PPC Specialist