Ønsker du at arbejde mere strategisk med målgruppesegmentering på Metas platforme som Facebook og Instagram, og gøre dine annoncer mere målrettede? Så er det oplagt at gøre brug af mulighederne for målgruppesegmentering på Meta!

I denne artikel vil vi gennemgå fordelene ved brugen af målgruppesegmentering på Meta, og give dig gennemgang af, hvordan du kan segmentere dine målgrupper på facebook og instagram for at sikre det optimale udbytte af dine kampagner.

Hvad er målgruppesegmentering?

I en verden, hvor digitaliseringen er eksponentielt stigende, og hvor konkurrencen om at fange øjnene, opmærksomheden og ikke mindst interessen fra potentielle kunder er intens, er det afgørende for virksomheder at sikre de rammer deres ønskede kundesegment. Her kommer målgruppesegmentering ind i billedet som en uundværlig metode til at målrette sine annoncer endnu mere specifikt. Målgruppesegmentering på Facebook er en proces hvor virksomheder på baggrund af kriterier såsom demografi, interesser, adfærd og andre faktorer kan segmentere deres målgruppe i mindre og mere specifikke segmenter.

Hvorfor arbejde med segmentering Facebook målgrupper?

Meta er med sin massive brugerbase og mange annonceringsmuligheder en af de mest dominerende sociale medieplatforme. I følge DR’s officielle Medierapport 2022, var Metas platforme, Facebook, Messenger og Instagram top 3 mest daglig brugte sociale medie platform blandt befolkningen i alderen 15-75 år. Man kan derfor ikke negligere de utallige muligheder, der er for at kunne segmentere sine Meta-målgrupper ud mod en stor og bred brugerbase. Ved at udvikle og arbejde strategisk med målgruppesegmentering vil virksomheder arbejde mod at have mere kontrol over hvem, der modtager virksomhedens budskaber, og hvornår i deres kunderejse de måtte dette.

Brugerdefinerede målgrupper, Lookalike-målgrupper (LAL) og retargeting målgrupper

Der er forskellige former for målgruppesegmentering på Meta, herunder blandt andet data-baseret og ikke-databaseret målgrupper, så som interesserebaseret målgrupper og brugerdefinerede målgrupper.  Alle har samme mål om at bidrage til at kunne specificere og målrette ens markedsføringsindsats. Disse former for målgrupper udgør alle relevante målgruppesegmenterings muligheder for virksomheder, der ønsker at maksimere udbyttet af deres markedsføring.

Ikke databaserede målgrupper

Under de ikke data-baseret målgrupper finder du muligheden for at detaljere ens målgruppesegmentering finder, hvor du her kan du udvælge, danne og definere dine målgrupper på baggrund af kriterier som demografiske træk, geografi og interesser. Dette kunne inkludere geografisk placering, hvilken branche der arbejdes i, hobbyer og meget mere. Med udgangspunkt i netop din virksomhed og kundeprofil, kan der gennem brugen af detaljerede målgruppesegmentering skabes en mere nøjagtig segmentering med udgangspunkt i netop din virksomhed og kundeprofil, baseret netop på de træk de måtte have.

Databaserede målgrupper

Under de databaseret målgrupper finder du flere muligheder for at målgruppesegmentere på baggrund af indsamlet data, der oftest kategoriseres som bruger definerede målgrupper. Her kan dannes og oprettes målgrupper på baggrund af data om allerede kendte målgrupper, der har interageret med din virksomhed.

Når først du har oprettet dine brugerdefinerede målgrupper, kan du bruge disse til blandt andet muligheden for remarketing (også kaldet for retargeting), hvorved du målretter dine annoncer mod personer, der allerede har interageret med din virksomhed eksempelvis besøgt din Facebook side eller vist interesse for et produkt/tjeneste. Disse personer bliver her eksponeret for dine remarketing-annoncer, hvilket minder dem om de produkter/tjenester, der udbydes i lige netop din virksomhed. Når der tales om remarketing målgrupper, er det værd at nævne on-platform og off-platform remarketing-målgrupper.

On-platform remarketing indebærer eksempelvis markedsføring til personer, der følger din side, personer der har liket eller kommenteret på indhold, generelt personer der gennem dine egne sider i Meta universet har interageret med dit indhold og brand.

Off-platform er brugen af tracking om brugerens aktivitet på en virksomheds hjemmeside, app eller marketing automation for derefter at vise målrettede annoncer til dem.

Lookalike målgrupper (LAL)

På baggrund af ens brugerdefinerede målgrupper, har du også muligheden for at skabe kopi målgrupper, der oftest er omtalt som Lookalike-målgrupper (LAL). Dette er en funktion inden for målgruppe segmentering, hvis formål er at eksponere ens indhold for nye personer, der ligner ens allerede etablerede målgrupper. Anvendelsen af lookalike-målgrupper er fordelagtigt, når man ønsker at udvide sin målgruppe og nå nye potentielle kunder, der kan have interesse i ens produkter eller tjenester.

Hvad er fordelene ved Facebook målgrupper?

Hvis du skal i gang med målgruppesegmentering, er der en lang række fordele ved at segmentere dine målgrupper ned i flere bestemte målgrupper frem for at have én målgruppe. Blandt disse fordele finder man muligheden for at personliggøre kommunikationen, forbedret målgruppe indsigt og dataindsamling, samt en mere nøjagtig segmenteringsproces.

  • Personliggjort kommunikation: Ved at sikre ens målgrupper er segmenteret mod specifikke segmenteringskrav, øges chancen for, at virksomhederne kan skabe en stærkere forbindelse med deres kunder. En mere personliggjort kommunikation indebærer også evnen til at tale direkte til en bestemt målgruppes behov og ønsker. Personliggjort kommunikation vil alt andet lige skabe en bedre kommunikation til den enkelte person.
  • Bedre målgruppe indsigt og dataindsamling: Ved at have segmenteret ens målgrupper har man muligheden for at dykke ned i den enkelte målgruppes adfærd, hvilket giver mulighed for optimering og justeringer til fremtidig annoncering. Bedre målgruppe indsigt vil desuden give mulighed for, at annoncøren kan teste annonce-sæt mod hinanden og dermed allokerer budgettet til de områder, hvor der præsteres bedst. Målgruppesegmentering vil være med til at øge mængden af data, som virksomhed kan bruge til deres fordel til at have kontrol over hvilke segmenter, der er mest fordelagtige at ramme og bruge annoncekroner på.
  • Mere nøjagtig segmenteringsproces: Virksomheder, der har fokus på målgruppesegmentering og hvordan man segmenterer mest fordelagtigt, er ikke kun et plus for udbyttet af markedsføringen, men øger samtidig tilliden til brugerne, da virksomheden viser at de forstår deres målgruppe og kan levere relevante budskaber. Dette er et vigtigt punkt at tage højde for, da det kan bidrage til mere struktur samt bidrage til flere positive resultater for ens annoncering, hvor merværdi for forbrugeren kan opstå.

Virksomheder, der gerne vil kunne segmentere sin Facebook annoncering til de rigtige brugere, kan derfor med fordel anvende målgruppesegmentering som strategi. Det er en uundværlig strategi at udnytte da det hjælper med at muliggøre personlig kommunikation, skabe bedre målgruppe indsigter, indhentning af data samt bidrage til en mere nøjagtige segmenteringsproces.

Mangler du hjælp til segmentering af Facebook målgrupper?

Hvis du synes, at Meta målgruppesegmentering og strategien bag lyder som den rette tilgang for din virksomhed, men du mangler hjælp til at komme i gang, er du velkommen til at kontakte os. Få en uforpligtende samtale om, hvad vi kan gøre for at hjælpe din virksomhed godt på vej med målgruppesegmentering i din Facebook annoncering.

Du kan kontakte os på telefon: +45 29 77 33 11 eller på mail: kontakt@cognitodigital.dk