Hvad er tracking?
Før du begynder at annoncere for din virksomheds produkter eller services på Google Ads, er det afgørende at have styr på Google ads tracking, samt hvilke handlinger du gerne vil have potentielle kunder til at udføre på din hjemmeside, efter de har klikket på din annonce. Uanset om du driver en webshop med det mål at generere køb på hjemmesiden eller om du tilbyder services til forskellige virksomheder og ønsker at få potentielle kunder til at kontakte dig gennem en kontaktformular.
Men hvad er tracking, og hvordan fungerer det? Tracking er i bund og grund et stykke kode, der giver værktøjer som f.eks. Google Ads besked, når en bruger har udført en ønsket handling på din hjemmeside. Denne kode bruges primært til at definere den ønskede handling på hjemmesiden, f.eks. når en bruger fuldfører et køb, sender en kontaktformular eller interagerer med en specifik knap på hjemmesiden. Når en bruger udfører en handling på hjemmesiden, udløser det et såkaldt “event” i hjemmesidens kode. Hvert event har unikke variabler, der gør det muligt at identificere hver enkelt hændelse. Derefter skal din tracking-kode sende informationen om den gennemførte handling til værktøjer som f.eks. Google Ads. Alt dette gør det muligt for dig som annoncør at se, hvor meget værdi dine kampagner skaber for din virksomhed.
Uden korrekt opsat tracking vil du ikke have mulighed for at se, hvilken værdi dine kampagner og vigtigst af alt dine annoncekroner giver din virksomhed. Udover at du ikke kan måle værdien af din indsats, vil dine kampagner heller ikke få de bedste forudsætninger for at optimere sig selv. Hvis du anvender automatiske budstrategier som f.eks. “Maksimer antal konverteringer,” der bruger dine konverteringsdata til at styre din budgivning og få mest muligt ud af dit budget, er tracking afgørende.
Sørg derfor altid for at have effektiv tracking på plads, så du kan forstå din kampagnes ydeevne, optimere dine investeringer og maksimere værdien af dine annoncer. Dette vil give din virksomhed de bedste muligheder for vækst og succes online.
Hvordan opsætter man tracking i Google Ads?
Der er primært to måder, hvorpå du kan opsætte tracking i Google Ads. Hvis du allerede har Google Analytics installeret på din hjemmeside og har konfigureret tracking i Google Analytics, har du faktisk mulighed for at importere konverteringshandlinger direkte fra Google Analytics. Dette er en utrolig nem måde at undgå at skulle opsætte tracking på ny. Alt, du behøver at gøre for at importere dine konverteringer fra Google Analytics, er at linke din Google Ads-konto med din Google Analytics-konto.
Den anden mulighed er at opsætte tracking direkte i Google Ads, og det gøres under fanen “Konverteringer” i Google Ads. Når du opsætter dine konverteringshandlinger, får du mulighed for at kategorisere dem og angive deres værdi for din virksomhed. Når din konverteringshandling er opsat, er der to forskellige metoder til at installere tracking på dit website. Du kan manuelt indsætte koden, hvilket kræver en dybere forståelse af HTML-kode. Alternativt kan du også vælge at bruge Google Tag Manager til at installere koden, hvilket er en mere brugervenlig løsning.
Uanset hvilken metode du vælger, er det vigtigt at have korrekt tracking på plads. Det giver dig dybdegående indsigt i dine annoncers ydeevne, kundernes adfærd og den værdi, dine kampagner tilføjer til din virksomhed. Med præcis tracking kan du træffe informerede beslutninger, optimere dine annonceudgifter og opnå bedre resultater med dine Google Ads-kampagner. Så sørg for at implementere den rigtige tracking-metode, der passer bedst til din virksomheds behov og følg nøje med i, hvordan dine investeringer i annoncering gavner din virksomhed.
Google Tag Manager
Som nævnt tidligere er tracking en kode, der definerer en specifik handling og sender information om denne handling til Google Ads. Men hvordan sætter man så dette op? Her kommer Google Tag Manager dig til undsætning. Google Tag Manager er et værktøj, du kan installere på din hjemmeside, som giver dig mulighed for at opsætte tracking nemt og hurtigt. Når du skal opsætte tracking i Google Tag Manager, er der to vigtige begreber at have styr på, nemlig “tags” og “triggers.”
Hvad er et tag? Et tag er en kode, der fortæller, hvor informationen om en fuldført hændelse på din hjemmeside skal sendes hen. Det gode ved Google Tag Manager er, at denne kode allerede er lavet på forhånd, så du ikke behøver at have udviklere til at lave den for dig. Når du f.eks. vil opsætte tracking til Google Ads, kan du i Google Tag Manager vælge at lave et tag med navnet “Google Ads conversion tracking,” som derefter kan sende informationen videre til din Google Ads-konto. Når du har valgt at opsætte din tracking via dette tag, skal du blot indsætte dit Conversion ID og Conversion Label, som du finder i Google Ads, når du har oprettet konverteringshandlingen.
Hvad er en trigger? En trigger fungerer lidt som aftrækkeren på en pistol – den bestemmer nemlig, hvornår dit tag skal skyde af. Triggers er derfor det stykke kode, som fortæller, hvornår tagget skal sende informationer til f.eks. Google Ads eller andre programmer. Når du opsætter triggers i Google Tag Manager, er der mange forskellige typer at vælge imellem, f.eks. sidevisninger eller kliks på diverse knapper på dit website. Din opgave er så at definere, hvilken handling der skal udløse tagget, hvilket dog godt kan være lidt komplekst, hvis man ikke er vant til det.
Hvordan tester man så, om ens tracking virker og udløses på de rigtige tidspunkter? Google Tag Manager har en debug-funktion, der kan hjælpe dig med dette. Debug-funktionen gør det muligt at overvåge alle de events/hændelser, der sker på dit website, samtidig med at den viser, hvilke events/hændelser dine tags bliver udløst af. På denne måde kan du teste, om det hele fungerer som det skal, inden du går i gang med at annoncere på Google Ads.
Ved at bruge Google Tag Manager til at opsætte tracking får du en mere effektiv og brugervenlig måde at håndtere dine tags og triggers på, og det giver dig mulighed for at få mest muligt ud af dine annonceringskampagner på Google Ads.
Attribueringsmodeller
Når du har opsat konverteringssporing i Google Ads, er det vigtigt at vælge, hvordan du vil tilskrive værdi til dine kampagner og annoncer. Der er flere tilgængelige attribueringsmodeller, og det er vigtigt at vælge den, der bedst passer til dine behov.
Last Click (sidste klik): Med denne attribueringsmodel tilskrives værdien for en konvertering kun det sidste annonceklik, der førte til konverteringshandlingen. Hvis en bruger først klikker på din søgeannonce, kigger på et produkt på din hjemmeside uden at købe det, og senere klikker på en displayannonce og køber produktet, tilskrives hele konverteringen til displayannoncen.
First Click (første klik): Med denne attribueringsmodel tilskrives værdien for en konvertering kun det første annonceklik, der fører til konverteringshandlingen. Hvis en bruger først klikker på en søgeannonce og derefter klikker på en displayannonce og køber produktet, tilskrives hele konverteringen til søgeannoncen.
Data-Driven (datadrevet): Denne attribueringsmodel tager højde for alle annoncers og touchpoints’ bidrag til konverteringen ved hjælp af AI. Google vurderer, hvilken indflydelse de forskellige annoncer har haft på at skabe konverteringen. Dette giver en mere realistisk forståelse af, hvordan dine annoncer reelt bidrager til konverteringerne.
Time Decay (Forældelse): Denne attribueringsmodel tilskriver den største konverteringsværdi til de annonceklik, der er sket tættest på konverteringstidspunktet. Forældelsesmodellen har en 7-dages halveringstid, så en annonceinteraktion, der er sket mellem 7 og 14 dage inden konverteringstidspunktet, tilskrives 50% af konverteringen, hvorimod en interaktion der sket inden for 7 dage vil tilskrives 100% af konverteringen.
Position-Based (Positionsbaseret): Den positionsbaserede attribueringsmodel tilskriver 40% af konverteringen til både den første og den sidste annonceinteraktion. De resterende 20% af konverteringen fordeles på de interaktioner, der måtte være mellem den første og den sidste. Hvis der, for eksempel, har været 4 annonceinteraktioner før konverteringen, vil første og sidste interaktion hver blive tildelt 40%, og de to interaktioner imellem bliver tildelt 10% hver.
Vi anbefaler at bruge “Data-Driven” som attribueringsmodel, da den giver de bedste indsigter i, hvilke annoncer der performer og bidrager til konverteringerne. Hvis du vælger en af de andre modeller, risikerer du at undervurdere vigtige kampagner og annoncer i kunderejsen. Dette kan føre til forkerte beslutninger, når du skal optimere dine kampagner og muligvis slukke for nogle annoncer. Hvis du ikke ønsker at bruge “Data-Driven,” er “Position-Based” et godt alternativ, da det sikrer, at alle interaktioner tilskrives en værdi.
Det er værd at bemærke, at Google Ads primært bruger automatiske budgivninger, som er baseret på kunstig intelligens (AI) og bruger din konverteringsdata til at styre budgivningen. Da budgivningen er stærkt afhængig af konverteringsdata, er det ekstra vigtigt at sikre, at dine kampagner tilskrives den korrekte konverteringsværdi. Dette sikrer, at dine automatiske budgivninger fungerer optimalt og giver de bedste resultater for dine annoncer og kampagner.
Få hjælp til opsætning af tracking
Ønsker du hjælp med at håndtere din virksomheds Google Ads indsats og få styr på trackingen? Så kontakt os for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få det maksimale ud af Google Ads.
Du kan fange os på telefon: +45 29 77 33 11 eller på mail: kontakt@cognitodigital.dk